Den optimale kantine

For at man har den bedste kantine er der et par områder man kan arbejde med. Det handler om at gøre oplevelsen god for de medarbejdere der spiser i kantinen, men det handler også om at gøre arbejdet let for dem der laver maden og arbejder i køkkenet.

Når man indretter en kantine, er det ikke kun maden der skal være i fokus, men også indretningen af området hvor man spiser. Det bedste er, at der indrettes en hyggelig og afslappende atmosfære hvor medarbejderne kan koble af fra arbejdet når de holder deres frokost. Kantinen ses ofte som et sted hvor man får snakket med sine kolleger og derfor skal der også indrettes så det lægger op til social interaktion og samvær. Her er især hyggelig stemning en vigtig ting.

3 gode råd man skal huske når man indretter en kantine

  • Husk at brugeren skal gå derfra med en afslappende og god fornemmelse
  • Kantinen skal kunne rumme alle – også på tidspunkter hvor der er mange mennesker
  • Huske de små detaljer der gør oplevelsen ekstra god for brugerne

Rummelighed er vigtig

En kantine er et sted der skal rumme mange mennesker og ofte er det et stort rum. Et stort rum er også et rum der lægger op til ny og spændende indretning. Man kan lave forskellige rum i rummet for at skabe ændringer i atmosfæren, og på den måde kan medarbejderne vælge forskellige steder at sidde hver dag.
En kantine bruges ofte kun om morgenen og til frokost. Derfor kan det være rigtigt smart at indrette rummet så man også vil kunne bruge det på andre tidspunkter af dagen. Det kan være små hyggekroge hvor man kan fordybe sig, have telefonmøder eller små runde borde der indbyder til møde mellem afdelinger. Det vil være med til at skabe liv i kantinen når man ikke er der for at spise frokost eller morgenman. Arbejder man med omgivelserne og udsmykningen i rummet vil man også kunne inspirere medarbejderne med forskellige og indbydende miljøer.

w

Husk også dem der arbejder i kantinen

Arbejdet skal gøres så let som muligt for dem der arbejder i kantinen til dagligt. Derfor er det vigtigt at køkkenet er optimalt indrettet og at servicen og maskinerne er af rette valg. Maskinerne til at lave maden, gøre rent og vaske op skal være effektive og lige til at bruge for at gøre arbejdet lettere og mere effektivt. Den service der skal bruges til medarbejderne der skal spise i kantinen, skal være lette at transportere, lette at rengøre, men også stadig ikke være dårligt plastik. Man kan fx få tallerkener der ikke er lavet af for voldsomt materiale, plastik glas i materiale der ligner og føles som glas og bestik der ikke er for tungt. Alt sammen for at lette arbejdet i kantinen uden at skabe en dårlig oplevelse for medarbejderne.